“Paula Rego. Power Games”: Η πρώτη μεγάλη μονογραφική έκθεση αφιερωμένη στο έργο της Paula Rego μετά τον θάνατό της



11/09/2024 - 14:29

«Τα αγαπημένα μου θέματα είναι τα παιχνίδια εξουσίας και οι ιεραρχίες» – .

H Paula Rego (1935-2022) ασυμβίβαστη καλλιτέχνιδα, ακτιβίστρια, φεμινίστρια και δημιουργός πλούσιων και ζωντανών εικόνων, άσκησε αισθητή επιρροή στις καλλιτεχνικές σκηνές της πατρίδας της Πορτογαλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου επέλεξε να εγκατασταθεί. Καθόλη τη διάρκεια της ζωής της επαναπροσδιόρισε με το έργο της την εικαστική τέχνη, καταδεικνύοντας κοινωνικές αδικίες με έμφαση στον τρόπο με τον οποίο εκπροσωπούνται οι γυναίκες.

Η Rego από πολύ μικρή θυμάται τον εαυτό της να ζωγραφίζει στο playroom της στο σπίτι της γιαγιάς της. Είχε μεγάλη φαντασία και θυμάται ότι «φοβόταν τα πάντα». Σε ολόκληρη την παιδική της ηλικία η Πορτογαλία βρισκόταν «αιχμάλωτη» απολυταρχικών καθεστώτων, αρχικά υπό το φασιστικό καθεστώς (Estado Novo) και μετά από το στρατιωτικό πραξικόπημα το 1929 η χώρα κυβερνήθηκε για σχεδόν 30 χρόνια από τον δικτάτορα, António de Oliveira Salazar.

Έτσι, παρόλο που η ζωή της στο σπίτι της παρέμεινε ασφαλής, το καταπιεστικό καθεστώς εμφανίστηκε σύντομα στο παρασκήνιο και δημιούργησε ένα γενικό άγχος, φόβο και ανησυχία στη Rego. Η τέχνη της έγινε σύντομα μέσο διαφυγής και απελευθέρωσης. Οι φιλελεύθεροι γονείς της την ενθάρρυναν να γίνει καλλιτέχνις, αλλά και να φύγει από την Πορτογαλία και το σκοτεινό παρόν της, επιλέγοντας το Λονδίνο για να σπουδάσει στο Slade School of Fine Art.

Όταν πέθανε το 2022, άφησε ένα σημαντικό έργο που αντικατοπτρίζει το ενδιαφέρον της για τη διερεύνηση των «παιχνιδιών εξουσίας και των ιεραρχιών» – ομολογουμένως ένα από τα αγαπημένα της θέματα.

Η μονογραφική έκθεση Paula Rego. Power Games στο Kunstmuseum της Βασιλείας (Μουσείο Καλών Τεχνών Βασιλείας) ξεχωρίζει αυτό το κεντρικό ενδιαφέρον της καλλιτέχνιδας για τη δυναμική της εξουσίας ως το κύριο θέμα της. Είναι η πρώτη μουσειακή έκθεση αφιερωμένη στο έργο της Rego στις γερμανόφωνες χώρες και η πρώτη μεγάλη μονογραφική έκθεση μετά τον θάνατό της.

Στην έκθεση παρουσιάζονται τόσο τα εντυπωσιακά παστέλ σε μεγάλες διαστάσεις για τα οποία η καλλιτέχνις αντλεί έμπνευση από πηγές που κυμαίνονται από λογοτεχνικές αφηγήσεις έως ταινίες της Disney, όσο και παραδείγματα της τεχνικά λαμπρής δουλειάς της ως δημιουργού εκτυπώσεων εικαστικών τεχνών.

Παρουσιάζοντας περίπου 120 έργα ζωγραφικής και παστέλ, καθώς και αρκετές φιγούρες («bonecos»), πλακίδια και έγγραφα, η εντυπωσιακή έκθεση προσκαλεί τους επισκέπτες να εξερευνήσουν το δυναμικό σύμπαν της Rego και θα βοηθήσει το ευρύ κοινό να κατανοήσει καλύτερα το έργο αυτής της καλλιτέχνιδας.

Οι γυναίκες – ηρωίδες της Rego, είτε προέρχονται από την πραγματική ζωή, είτε από τους μεγάλους θρύλους, τα παραμύθια και τους μύθους του κόσμου. Περίπλοκες ηρωίδες της εποχής μας αγωνίζονται ενάντια στους περιορισμούς των παραδοσιακών ρόλων των φύλων αντί για τους δράκους των παραμυθιών. Σε όλο το έργο της, η Rego αμφισβητεί τις συνηθισμένες ιεραρχίες και απεικονίζει γυναίκες σε διαφορετικούς ρόλους.

Το έργο της Rego ένα ανεξάντλητο ταξίδι δύναμης και πάθους, βαθιά ριζωμένο σε εικαστικούς κόσμους και ιστορίες τόσο από το παρελθόν όσο και από το παρόν. Μιλάει για τη δύναμη της ιστορίας και των συναισθημάτων, τα δικαιώματα των γυναικών και τις αόρατες δομές κυριαρχίας.

alt
Border Patrol: Self Portrait with Lila, Reflection, and Ana © Paula Rego. All rights reserved 2024 / Bridgeman Images Creditline: Private collection

Παιχνίδια Εξουσίας – Οπτικές αφηγήσεις εμπνευσμένες από το συλλογικό ασυνείδητο της εποχής μας

Χωρισμένη σε θεματικές ενότητες, η έκθεση συγκεντρώνει αντιπροσωπευτικά έργα της από διάφορες δεκαετίες, και θεματικές. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει έργα που εξετάζουν τους οικογενειακούς δεσμούς και τις εξαρτήσεις, καθώς και τη δυναμική της εξουσίας μεταξύ άνδρα και γυναίκας- η κρατική βία και οι μηχανισμοί καταστολής παίζουν επαναλαμβανόμενο ρόλο, εν μέρει υπό το πρίσμα της δικτατορίας που κυβερνούσε τη γενέτειρα του καλλιτέχνη, την Πορτογαλία, μέχρι τη δεκαετία του 1970.

alt
The Family, © Paula Rego. All rights reserved 2024 / Bridgeman Images Creditline: Private collection, courtesy of Eykyn Maclean

Η Rego καταπιάνεται με τη σκοτεινή εποχή της δικτατορίας του Σαλαζάρ στην Πορτογαλία στη δεκαετία του 1960 αλλά και στην πιο πρόσφατη ιστορία μας το 2003, όταν τεράστια πλήθη συγκεντρώθηκαν για να αντιταχθούν στη συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στον πόλεμο του Ιράκ.

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης συγκεντρώνει τις αντισυμβατικές ηρωίδες της Rego: γυναικείες μορφές από τη λαϊκή κουλτούρα και τη λογοτεχνία που καταρρίπτουν τα όρια των ρόλων που τους επιβάλλονται, αλλά και γυναίκες που έχουν κάνει παράνομες αμβλώσεις ή συνθλίβονται από το βάρος των κοινωνικών και προσωπικών προκλήσεων. Η παρουσίαση ολοκληρώνεται με το έργο Angel (1998), το πιο διάσημο έργο της και ενσάρκωση του ατρόμητου σθένους.

alt
Angel © Paula Rego. All rights reserved 2024 / Bridgeman Images Creditline: CAM-Centro de Arte Moderna Gulbenkian, Lisbon
alt
Love © Paula Rego. All rights reserved 2024 / Bridgeman Images
Creditline: Courtesy Ostrich Arts Ltd and Victoria Miro
alt
Untitled 1 © Paula Rego. All rights reserved 2024 / Bridgeman Images Creditline: Courtesy Ostrich Arts Ltd and Cristea Roberts Gallery, London

Τη δεκαετία του 1990 το ζήτημα των αμβλώσεων στη γενέτειρά της θα την απασχολήσει έντονα. Στη σειρά Abortion (1998-99), η Rego εκφράζει τη διαμαρτυρία της για τους περιοριστικούς νόμους της Πορτογαλίας, όπου οι γυναίκες εξακολουθούσαν να αναγκάζονται να καταφεύγουν σε, συχνά απειλητικές για τη ζωή τους παράνομες διαδικασίες μετά την αποτυχία ενός δημοψηφίσματος που πρότεινε την άρση της απαγόρευσης των αμβλώσεων.

Τα οκτώ χαρακτικά της, τα οποία εμφανίστηκαν σε διάφορες πορτογαλικές εφημερίδες ενόψει του δεύτερου δημοψηφίσματος για τις αμβλώσεις το 2007, επανέφεραν τη συζήτηση στις εμπειρίες των γυναικών, εφιστώντας την προσοχή στους κινδύνους που εγκυμονεί η παράνομη έκτρωση. Το αποτέλεσμα της σειράς ήταν τόσο ισχυρό που πιστώνεται ότι συνέβαλε στον επηρεασμό της κοινής γνώμης ώστε να διαμορφωθεί ένα δεύτερο δημοψήφισμα το 2007, το οποίο νομιμοποίησε τις αμβλώσεις:

«Φαίνεται απίστευτο ότι αυτές οι μάχες πρέπει να δοθούν ξανά. Είναι τραγελαφικό», έχει δηλώσει σε συνέντευξή της στην Guardian το 2019 με αφορμή την επαναφορά του ζητήματος των παράνομων αμβλώσεων στην Αμερική επί Προεδρίας Donald Trump.

Στα επτά έργα της σειράς Possession (2004), μια εφιαλτική κατάθλιψη μοιάζει να πιέζει το σώμα, καθιστώντας το εντελώς παθητικό.

alt
Untitled n. 6 © Paula Rego. All rights reserved 2024 / Bridgeman Images Creditline: Private collection

Η Rego εξετάζει και εμβαθύνει επίμονα τα άκρα της ανθρώπινης εμπειρίας. Τα σώματα που απεικονίζει, ιδίως τα γυναικεία σώματα, στέκονται ζωντανά μπροστά μας- μπορούμε να αισθανθούμε τους περιορισμούς στους οποίους υπόκεινται, αλλά και να τα δούμε σε στιγμές υπέρβασης και απελευθέρωσης. Οι στάσεις και οι πόζες με τις οποίες δείχνει τις γυναίκες πρωταγωνίστριές της μαρτυρούν τις εσωτερικές και εξωτερικές εντάσεις κάτω από τις οποίες εργάζονται.

Η ζοφερή φαντασία της Rego, το ανήσυχο πνεύμα της και η διερευνητική της ματιά στον πόνο, την αγωνία και τη θλίψη, προσδίδουν στην τέχνη της ιδιαίτερη γοητεία.

 

Info έκθεσης:

Paula Rego. Power Games, Curator: Eva Reifert | 28 Σεπτεμβρίου – 2 Φεβρουαρίου 2025 | Kunstmuseum Basel 

Adblock test (Why?)

Πηγή: elculture


Σχετικά άρθρα


Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Πολιτισμός και Ψυχαγωγία

Σχολιάστε το άρθρο

*


Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio