Τι είναι το Rage Baiting και πώς οι influencers επωφελούνται από τον θυμό των χρηστών



11/12/2024 - 07:18

Φωτογραφία ΑρχείουΦωτογραφία Αρχείου

Ο κόσμος του Διαδικτύου είναι ένας άλλος κόσμος και κινείται με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Αν δεν παρακολουθείς τις τάσεις που «γεννιούνται» κάθε μέρα μπορεί να «χάσεις το τρένο».

Εδώ και λίγο καιρό μια νέα τάση κατακλύζει τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης: το «rage-baiting».

Ο στόχος των influencers που δημιουργούν αυτού του είδους το αμφιλεγόμενο περιεχόμενο είναι να προκαλέσουν τον θυμό ή την οργή των χρηστών και στη συνέχεια να απολαύσουν τις χιλιάδες, ή ακόμα και τα εκατομμύρια, κοινοποιήσεις, likes και σχόλια.

Ο στόχος αυτής της στρατηγικής είναι να εκμεταλλευτεί τα συναισθηματικά και αντιδραστικά ένστικτα του κοινού, προκειμένου να αυξήσει την αλληλεπίδραση (όπως τα σχόλια, τις κοινοποιήσεις και τις προβολές) και τη δημοτικότητα του περιεχομένου. Συχνά, το περιεχόμενο αυτό μπορεί να είναι προκλητικό, αμφιλεγόμενο ή παραπλανητικό, με σκοπό να προκαλέσει αντιδράσεις που οδηγούν σε μεγαλύτερη διάδοση και αλληλεπίδραση.

@winta_zesu

♬ original sound – Winta Zesu

Η Γουίντα Ζέσου είναι μια δημιουργός περιεχομένου η οποία πέρυσι, πληρώθηκε 150.000 δολάρια για μια ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα βίντεο της δημιουργού έχουν σχεδιαστεί για να εξοργίζουν τους ανθρώπους.

«Λαμβάνω πολλά οργισμένα σχόλια» δήλωσε στο BBC η Ζέσου.

Στα βίντεο που δημοσιεύει και συγκεντρώνουν εκατομμύρια προβολές, η Γουίντα παρουσιάζει τη ζωή ενός μοντέλου από τη Νέα Υόρκη, που αντιμετωπίζει το ”πρόβλημα” της υπερβολικής ομορφιάς. Παρόλα αυτά, πολλοί ίσως δεν αντιλαμβάνονται ότι η 24χρονη influencer έχει δημιουργήσει μια επινοημένη περσόνα.

«Δέχομαι πολλά άσχημα σχόλια, οι άνθρωποι μου λένε ‘δεν είσαι το πιο όμορφο κορίτσι’ ή ότι έχω υπερβολική αυτοπεποίθηση», λέει στο BBC από το διαμέρισμά της στη Νέα Υόρκη.

Παρ’ όλα αυτά, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τέτοιου είδους περιεχόμενο ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την ψυχική υγεία, να διαταράξει την κοινωνική συνοχή και να έχει ευρύτερες συνέπειες στο ψηφιακό περιβάλλον.

«Παλιά, αυτό ήταν το είδος του περιεχομένου στο οποίο έπρεπε πραγματικά να δώσουμε προσοχή, έτσι έχουμε αυτές τις προκαταλήψεις ενσωματωμένες στη μάθησή μας και στην προσοχή μας» επισημαίνει ο Δρ. Γουίλιαμ Μπρέιντι, ο οποίος μελετά τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αλληλεπιδρά με τις νέες τεχνολογίες.

«Μπορεί να είναι κουραστικό να έχεις τόσο έντονα συναισθήματα όλη την ώρα», λέει η Άριελ Χέιζελ, επίκουρη καθηγήτρια επικοινωνίας και μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

«Βλέπουμε αύξηση στα ποσοστά των ανθρώπων που αποφεύγουν συστηματικά να διαβάζουν ειδήσεις» σημειώνει.

Η εξάπλωση του περιεχομένου που πυροδοτεί οργή συμπίπτει με την αυξημένη χρηματοδότηση των δημιουργών από τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με το BBC, τα προγράμματα στήριξης δημιουργών έχουν συνδεθεί με την άνοδο αυτού του είδους περιεχομένου.

«Αν δούμε ένα βίντεο με μια γάτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέμε ‘είναι χαριτωμένη’ και συνεχίζουμε να σκρολάρουμε. Αλλά αν δούμε κάποιον να κάνει κάτι άσεμνο, μπορεί να γράψουμε κάποιο αρνητικό σχόλιο. Αυτού του είδους τα σχόλια ο αλγόριθμος τα θεωρεί ως υψηλότερης ποιότητας ως προς τη δέσμευση των χρηστών», εξηγεί η podcaster Άντρια Τζόουνς.

«Έτσι, ορισμένοι δημιουργοί θα κάνουν τα πάντα για να έχουν περισσότερες προβολές, ακόμα κι αν υποκινούν την οργή και τον θυμό στους ανθρώπους», σημειώνει.

Άλλοι ανησυχούν για τη «νορμαλοποίηση» του θυμού και τις διαβρωτικές επιπτώσεις στην εμπιστοσύνη των ανθρώπων ως προς το περιεχόμενο που βλέπουν.

«Οι αλγόριθμοι ενισχύουν την οργή, κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι είναι πιο διαδεδομένη», επισημαίνει ο Δρ. Μπρέιντι.

«Αυτό που γνωρίζουμε από ορισμένες πλατφόρμες όπως το X είναι ότι το πολιτικά ακραίο περιεχόμενο παράγεται στην πραγματικότητα από ένα πολύ μικρό κλάσμα της βάσης των χρηστών, αλλά οι αλγόριθμοι μπορούν να το ενισχύσουν και να το αναδείξουν σαν να πρόκειται για την πλειοψηφία» καταλήγει ο ερευνητής.

Τον Οκτώβριο του 2024, ο εκτελεστικός διευθυντής της Meta, Άνταμ Μοσσέρι έγραψε στο Threads «για την αύξηση του engagement-bait» προσθέτοντας, «εργαζόμαστε για να το αποκτήσουμε υπό έλεγχο».

Ενώ η αντίπαλη πλατφόρμα X του  Ελον Μασκ , ανακοίνωσε πρόσφατα μια αλλαγή στο Creator Revenue Sharing Program, σύμφωνα με την οποία οι δημιουργοί θα αμείβονται με βάση το engagement από τους premium χρήστες της ιστοσελίδας – όπως likes, απαντήσεις και reposts. Προηγουμένως η αμοιβή βασιζόταν στις διαφημίσεις που έβλεπαν οι premium χρήστες.

Το TikTok και το YouTube επιτρέπουν στους χρήστες να κερδίζουν χρήματα από τις αναρτήσεις τους ή να μοιράζονται επίσης χορηγούμενο περιεχόμενο, αλλά έχουν κανόνες που τους επιτρέπουν να αφαιρούν χρήματα ή να αναστέλλουν προφίλ που δημοσιεύουν παραπληροφόρηση. Το X δεν έχει κατευθυντήριες γραμμές για την παραπληροφόρηση με τον ίδιο τρόπο.

H Ζέσου πάντως δεν συμφωνεί με τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν rage bait για πολιτικούς λόγους.

«Αν το χρησιμοποιούν πραγματικά για να εκπαιδεύσουν και να ενημερώσουν τον κόσμο, είναι μια χαρά. Αλλά αν το χρησιμοποιούν για να διαδώσουν παραπληροφόρηση, δεν συμφωνώ καθόλου με αυτό.

«Δεν είναι πια αστείο».

Related…

Πηγή: huffingtonpost


Σχετικά άρθρα


Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Τελευταία νέα

Σχολιάστε το άρθρο

*


Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio