Ο Έλον Μασκ ετοιμάζεται να παρουσιάσει τα ρομποταξί αλλά χρειαζόταν και άλλο χρόνο
09/10/2024 - 03:35
Του Liam Denning
Όταν ο Έλον Μασκ φιλοξένησε την «ημέρα αυτονομίας» της Tesla τον Μάρτιο του 2019, δημιουργούσε ένα αφήγημα. Όταν θα ανέβει στη σκηνή για την «αποκάλυψη του ρομποταξί» την Πέμπτη, θα προσπαθήσει να διατηρήσει τον έλεγχο του αφηγήματος.
Πριν από πέντε χρόνια, ο Μασκ προανήγγειλε τα ρομποταξί – αυτοκινούμενα, αυτοχρηματοδοτούμενα θαύματα που βγάζουν χρήματα για τους ιδιοκτήτες τους – τα οποία θα ήταν έτοιμα μέχρι το τέλος του 2020. Ακόμα και αν λάβουμε στα υπόψη την πανδημία, υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla πενταπλασιάστηκαν, αλλά στη συνέχεια υποχώρησαν. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας εκτοξεύτηκε από λιγότερα από 50 δισ. δολάρια στα 1,2 τρισ. δολάρια, προτού χάσει περίπου 400 δισ. δολάρια από αυτά.
Καθώς η ιστορία της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) ξεθώριαζε, η τεχνητή νοημοσύνη κάλυψε το κενό. Οι αισιόδοξοι αναλυτές και ο ίδιος ο Μασκ, αποδίδουν συνήθως ένα μικρό ποσοστό της αξίας της Tesla στην πώληση των EV, με το μεγαλύτερο κομμάτι να συνδέεται τώρα με το όραμα για τα ρομποταξί και τα ρομπότ. Ο Μασκ διαφημίζει την 10η Οκτωβρίου ως μια ημέρα «για τα βιβλία της ιστορίας» με το σλόγκαν «we, robot».
Αξίζει να θυμηθούμε ότι τα αποκαλυπτήρια του ρομποταξί επισπεύστηκαν από, τι άλλο, μια διαμάχη στο X. Περίπου ένα χρόνο μετά τη διοργάνωση από την Tesla της ημέρας των επενδυτών τον Μάρτιο του 2023 για την παρουσίαση του «Master Plan 3″ του Μασκ, το οποίο επικεντρωνόταν σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργία ενός χαμηλού κόστους EV, το Reuters ανέφερε ότι το σχέδιο είχε ακυρωθεί. Η μετοχή της Tesla, η οποία είχε ήδη αποδυναμωθεί επειδή η εταιρεία εγκατέλειψε τον στόχο της για την ανάπτυξη των EV, δέχτηκε ισχυρό πλήγμα. Ο Μασκ κατηγόρησε το Reuters για ψέματα, αλλά στη συνέχεια επιβεβαίωσε ουσιαστικά την ιστορία ανακοινώνοντας ξαφνικά την «αποκάλυψη του ρομποταξί» για τις 8 Αυγούστου. Αργότερα αναφέρθηκε σε ένα νέο Master Plan.
Η αποκάλυψη αναβλήθηκε κατά δύο μήνες. Αν υποθέσουμε ότι το νέο σχέδιο του Μασκ θα παρουσιαστεί αυτή την εβδομάδα, η διάρκεια ζωής των master plans του θα έχει μειωθεί σημαντικά.
Μπορούμε να αναμένουμε το ανθρωποειδές ρομπότ Optimus της Tesla να βρίσκεται σε περίοπτη θέση ως μια εικόνα από το μέλλον την Πέμπτη. Ωστόσο, κανείς δεν πρέπει να περιμένει ότι η Tesla θα ανακοινώσει ότι έλυσε το πρόβλημα που έθεσε πριν από πέντε χρόνια: Δηλαδή, τη δημιουργία ενός ρομποταξί που θα οδηγείται υπό τεχνητή νοημοσύνη σε επίπεδο όπου η Tesla αναλαμβάνει την ευθύνη, θα βασίζεται σε κάμερες και ραντάρ αντί για ακριβή τεχνολογία LiDAR που χρησιμοποιεί λέιζερ και μπορεί να ενεργοποιηθεί σε εκατομμύρια υπάρχοντα Tesla με μια ενημέρωση λογισμικού οπουδήποτε στις ΗΠΑ.
Ακόμη και ο Άνταμ Τζόνας, ο πολύ αισιόδοξος αναλυτής της Morgan Stanley, δεν το περιμένει αυτό. Αντίθετα, σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση, περιμένει ένα «cybercab» ικανό να κινείται μόνο του σε μια κλειστή διαδρομή στο χώρο του στούντιο του Λος Άντζελες που έχει κλείσει η Tesla. Προβλέπει επίσης ότι η Tesla θα αποκαλύψει μια «»εποπτευόμενη” αυτόνομη rideshare υπηρεσία», με την οποία οι ιδιοκτήτες Tesla με το πακέτο υποστήριξης οδηγού Full Self Driving θα προσφέρουν υπηρεσίες rideshare – σαν να χρησιμοποιείς ένα Uber, αλλά με τον οδηγό να αφήνει το αυτοκίνητο να ελέγχεται αυτόνομα μερικές φορές. Η Tesla θα εξασφάλιζε περαιτέρω δεδομένα για τη μηχανική μάθηση της αυτονομίας της, χωρίς αμφιβολία, αλλά είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί οι επιβάτες θα το επέλεγαν αυτό – εκτός, βέβαια, αν η Tesla κάνει μεγάλες εκπτώσεις σε αυτές τις διαδρομές για να πάρει μερίδιο αγοράς (όπως και με τις προσπάθειές της να στηρίξει τις πωλήσεις EV εις βάρος των κερδών).
Όλα αυτά θα αποτελούσαν μια υποχώρηση για την εταιρεία, αλλά και ένα μέσο επανατοποθέτησης σε έναν τομέα αυτόνομων οχημάτων που έχει δει κάποιες αξιοσημείωτες αλλαγές τον τελευταίο καιρό, ειδικά όσον αφορά τον κορυφαίο φορέα εκμετάλλευσης πραγματικών, υπαρχόντων ρομποταξί, την Waymo LLC της Alphabet.
Η Waymo χτίζει σταδιακά τις δυνατότητές της με μικρό αριθμό ρομποταξί να αναπτύσσονται σε περιορισμένες τοποθεσίες και να υποστηρίζονται από χειριστές που είναι σε θέση να επέμβουν. Αυτή η μεθοδική προσέγγιση είναι ασφαλέστερη αλλά και εγγενώς πιο αργή. Ο Άλεξ Ρόι, ειδικός στην αυτονομία των οχημάτων και ιδρυτής της New Industry Management LLC, ενός επιχειρηματικού ταμείου, είναι υποστηρικτής της Waymo. Σημειώνει, ωστόσο, ότι αν η Tesla καταφέρει τελικά να βρει την άκρη για την αυτονομία, τότε «η Waymo θα βρεθεί σε θανάσιμο κίνδυνο».
Στο μεταξύ, ωστόσο, η Waymo είναι ελεύθερη να επεκταθεί με τον δικό της ρυθμό – και το κάνει έξυπνα. Μόλις ανακοίνωσε ότι θα επεκταθεί στο Όστιν (στην «αυλή» της Tesla) και στην Ατλάντα αποκλειστικά μέσω της εφαρμογής της Uber Technologies, βασιζόμενη σε μια υφιστάμενη συνεργασία στο Φοίνιξ. Η Waymo αποκτά πρόσβαση σε ένα τεράστιο δίκτυο πελατών και μπορεί να διαμορφώνει το μέγεθος του στόλου της για βέλτιστη αξιοποίηση. Παράλληλα, η Uber αποκτά μια νέα, διαφοροποιημένη πηγή οχημάτων για την κάλυψη της τακτικής ζήτησης και μπορεί να καθιερωθεί ως αξιόπιστος εταίρος για την αυτονομία.
Η επίτευξη της μέγιστης αυτονομίας, όπως θέλει να το πετύχει η Tesla, παραμένει ένα τρομερό έργο που απαιτεί χρόνο και χρήμα. Ο Φίλιπ Κούπμαν, αναπληρωτής καθηγητής και ειδικός στην αυτοματοποιημένη οδήγηση στο Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, πιστεύει ότι ο κλάδος υποτιμά τον τεράστιο αριθμό των πιθανών αναπάντεχων καταστάσεων στους δρόμους, τις οποίες οι μηχανές πρέπει να μάθουν να αντιμετωπίζουν, αλλά τις συναντούν σπάνια, προκειμένου να υπάρχει πραγματική ασφάλεια. «Δεν είναι το πόσο συχνά συμβαίνει ένα πράγμα που είναι σπάνιο, είναι το πόσα σπάνια πράγματα υπάρχουν που συμβαίνουν», τόνισε.
Επομένως, αυτό που χρειάζεται η Tesla είναι ακόμη περισσότερος χρόνος. Ο Ρόι έγραψε πρόσφατα μια συναρπαστική ανάρτηση σχετικά με την «εντολή αφηγήματος» της Tesla. Αυτή περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία σκέφτεται και μιλάει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την αυτονομία, κάνοντας απτές προόδους σε πράγματα όπως οι μπαταρίες και ο σχεδιασμός των οχημάτων, ενώ παράλληλα διαδίδει όρους όπως «Autopilot», «ρομποταξί» και «υπερφορτιστής» στην καθομιλουμένη. Αυτό το πεδίο διαστρέβλωσης της πραγματικότητας διατηρήθηκε παρά τις πολυάριθμες αστοχίες στα χρονοδιαγράμματα και, πάνω απ” όλα, η όλη κατάσταση διατήρησε τη μετοχή της Tesla σε τιμές ιλιγγιώδους ανάπτυξης, παρά το ότι η βασική της δραστηριότητα έμεινε στάσιμη.
Οι εκδηλώσεις στο Λος Άντζελες αποσκοπούν στην ενίσχυση αυτής της εντολής μπροστά στην αναμφισβήτητη πρόοδο των ανταγωνιστών. Ένας χρήσιμος τρόπος για να γίνει αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη δημοσιοποίηση από την Tesla των δεδομένων πίσω από τους ισχυρισμούς της ότι τα χαρακτηριστικά υποβοήθησης του οδηγού της ξεπερνούν ήδη σημαντικά τους ανθρώπους στο θέμα της ασφάλειας. Ένας άλλος τρόπος θα ήταν να αποκαλυφθεί πόσοι αγοραστές της Tesla πληρώνουν πραγματικά επιπλέον για το πακέτο Full Self-Driving.
Είναι περίεργο αν μια εταιρεία που διακηρύσσει ότι η ασφαλής αυτονομία των οχημάτων είναι η επενδυτική της προτεραιότητα, να μην το ενισχύσει με μερικούς απλούς αριθμούς. Κατά κάποιο τρόπο, υποψιάζομαι ότι την Πέμπτη ο Μασκ θα εστιάσει περισσότερο στο θέαμα παρά στις αποκαλύψεις στοιχείων. Όπως συνήθως, το ερώτημα θα είναι αν οι επενδυτές ενθουσιαστούν αρκετά ώστε να ξεχάσουν όλες τις προηγούμενες υποσχέσεις.
Απόδοση – Επιμέλεια: Στάθης Κετιτζιάν
Πηγή: capital
Σχετικά άρθρα
- Unique Post
Δημοσίευση από AutoPolis, Βρίσκεται στις κατηγορίες Διάφορες ειδήσεις