Προσοχή στον "hot" κλάδο των τροφίμων



30/01/2025 - 07:11

Του Απόστολου Μάνθου

Μιας που το τελευταίο χρονικό διάστημα το ενδιαφέρον για επιχειρηματικές συμφωνίες και εξαγορές έχει φουντώσει στον κλάδο των τροφίμων και ποτών θα ασχοληθούμε σήμερα με δύο πολύ δυνατούς εισηγμένους ομίλους τη Loulis Food Ingredients (ΛΟΥΛΗ) και την Εβροφάρμα (ΕΒΡΟΦ). 

Ενδεικτικό στοιχείο της «hot» κατάστασης στην οποία βρίσκεται ο εν λόγω κλάδος είναι οι τέσσερις μεγάλες επιχειρηματικές κινήσεις που έγιναν τις τελευταίες μέρες.  Αναφέρομαι στη  συμφωνία εξαγοράς της Μπάρμπα Στάθης, θυγατρικής της Vivartia από την Ideal Holdings, τη συμφωνία των Ελληνικών Οινοποιείων και της Premia Properties με τη Σεμέλη Οινοποιητική, την επιχειρηματική συνεργασία του AG Olives GROUP, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον τομέα της επιτραπέζιας ελιάς παγκοσμίως, με την Georgoudis S.A.-Parthenon και την εξαγορά της εταιρείας Κάμπος Χίου από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδελφών Σαράντη (Όλυμπος – Ροδόπη).

Ξεκινάω λοιπόν από τον όμιλο Loulis Food Ingredients όπου αυτή τη στιγμή έχει στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου μια κεφαλαιοποίηση της τάξης των 52 εκατ. ευρώ την ίδια ώρα που στο πρώτο εξάμηνο του 2024 έχει ανακοινώσει EBITDA κέρδη στα 10,34 εκατ. ευρώ σημαντικά αυξημένα κατά 73,19% σε σχέση με τα 5,97 εκατ. ευρώ που είχε στην αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. 

Σχεδόν διπλάσια αύξηση παρουσίασε ο όμιλος και στο EBITDA περιθώριο φτάνοντας στο 10,47% από 5,96% που είχε το 2023. Παράλληλα η EBIT κερδοφορία (προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων) διαμορφώθηκε στα 7,4 εκατ. ευρώ από 3,21 εκατ. ευρώ που είχε το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2023 εμφανίζοντας μια εκρηκτική άνοδο της τάξης του +130%. 

Η πολύ υψηλή κερδοφορία οδήγησε τον όμιλο σε σημαντική μείωση της τάξης του 20,30% στο καθαρό δανεισμό  του φτάνοντας πλέον στα 43,48 εκατ. ευρώ από 54,56 εκατ. ευρώ, κατεβάζοντας έτσι  το δείκτη καθαρός δανεισμός προς ίδια κεφάλαια στο πολύ καλό 0,41x. Επίσης κατάρρευση είχαμε και στα χρηματοοικονομικά έξοδα του πρώτου εξαμήνου στα 1,7 εκα. ευρώ από 3,22 εκατ. ευρώ που είχε την αντίστοιχη περίοδο του 2023.  

Καταλαβαίνεται φυσικά ότι όταν ο όμιλος κατεβάζει μόνο στο πρώτο εξάμηνο πάνω από 10 εκατ. ευρώ EBITDA κέρδη πόσο λίγα είναι ακόμα τα ψωμιά του δανεισμού.  Να υπενθυμίσω εδώ ότι ο όμιλος έχει ίδια κεφάλαια 103,56 εκατ. ευρώ και στο ταμπλό όπως ανέφερα βρίσκεται αποτιμημένος με τη μισή αξία. 

Είναι πράγματι να απορεί κανείς τι είναι αυτό που κοστολογεί με 50 εκατ. ευρώ η αγορά. 

Τις 4 βιομηχανικές μονάδες, στη Σούρπη Μαγνησίας, στο Κερατσίνι, στη Θήβα και στο General Toshevo της Βουλγαρίας όπου εξυπηρετεί τις αναπτυσσόμενες αγορές της Βουλγαρίας και Ρουμανίας; 

Τα 5 ιδιόκτητα κέντρα διανομής (logistics), στη Μάνδρα (Αττική), στη Σούρπη (Μαγνησία), στο Καλοχώρι (Θεσσαλονίκη), στο Ποδοχώρι (Καβάλα) και στο Toshevo (Βουλγαρία), με σημεία διάθεσης προϊόντων ανά 200 χλμ., και με έναν άρτιο στόλο φορτηγών;

Ή τα δύο ιδιόκτητα λιμάνια (!) στη Σούρπη Μαγνησίας με ταυτόχρονη φορτοεκφόρτωση 4 πλοίων και στον Άγιο Γεώργιο στο Κερατσίνι με δυνατότητα φορτοεκφόρτωσης σιτηρών 140 τόνων/ώρα; Για να ξέρετε ο όμιλος το 2003 είχε επενδύσει μόνο για τον υπερσύγχρονο επιλιμένιο μύλο στη Σούρπη άνω των 50 εκατ. ευρώ. 

Φυσιολογικά για να στηθεί μια τέτοια ιστορική βιομηχανία από το μηδέν  θα ήθελε κεφάλαια άνω των 150 εκατ. ευρώ ή  απλά τη τριπλάσια κεφαλαιοποίηση. Και γιατί όχι, όταν το P/B ratio του ομίλου βρίσκεται στο 0,50 ενώ της General Mills (GIS) στο 3,59 (!). 

Και μιλάμε για τη μεγαλύτερη αλευροβιομηχανία των Βαλκανίων με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ. Έδωσε και μέρισμα 0,12 ευρώ ή απόδοση 4%.

Διαγραμματικά η μετοχή εντοπίζεται στο μακροπρόθεσμο chart τιμών των ανά 55 συνεδριάσεων candlesticks να κάνει επί μια δεκαετία μια πλαγιοσταθεροποιητική κίνηση που έχει ως άνω όριο τα 3,74 ευρώ ή ένα +22% από την τωρινή τιμή διαπραγμάτευσης. Αυτό λοιπόν το γιγάντιο σταθεροποιητικό pattern με τις σημαντικές επιχειρηματικές εξελίξεις που θα προκληθούν μέσα στο 2025 στο κλάδο των τροφίμων πρόκειται να διαρραγεί έντονα ανοδικά αλλάζοντας ολοκληρωτικά την υπάρχουσα εικόνα της μετοχής με τη τιμή της να φλερτάρει με τη εικοσαετή γραμμή καθοδικής τάσης «Q» στα 4,58 ευρώ ή ένα +50% από το τωρινό επίπεδο των 3 ευρώ. Ανοδική διάσπαση της γραμμής αυτής θα σπρώξει βίαια τη μετοχή προς τα 6 ευρώ. Το ιστορικό υψηλό που έχει γράψει η μετοχή ήταν 6,88 ευρώ το καλοκαίρι του 2003. 

Διάγραμμα Loulis

Προχωράω στη βιομηχανία γάλακτος Εβροφάρμα (ΕΒΡΟΦ), η οποία έχει μια κεφαλαιοποίηση της τάξης των 25 εκατ. ευρώ. Η μοναδική αυτή εβρίτικη βιομηχανία με την καθετοποιημένη παραγωγή ποιοτικών γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων δείχνει το τελευταίο χρονικό διάστημα έντονα σημάδια εξωστρέφειας θέτοντας ως στρατηγικό  στόχο την ανάπτυξη των εξαγωγών. 

Ήδη η Εβροφάρμα από το 2024 έχει δείξει ότι οι πωλήσεις στα βασικά της εξαγώγιμα προϊόντα όπως είναι το στραγγιστό γιαούρτι, η φέτα ΠΟΠ και το κεφίρ, αυξάνονται με γεωμετρικό ρυθμό. Χαρακτηριστικό στοιχείο  είναι ότι το 2023 οι εξαγωγές της Εβροφάρμα αποτελούσαν το 10% επί του συνολικού τζίρου, ενώ το 2024 αναμένεται να ξεπεράσει το 22% με 25%. Εξαγώγιμα προϊόντα που έχουν βέβαια  και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους για τον όμιλο.   

Βασικές αγορές για την Εβροφάρμα αποτελούν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Πολωνία, η Γαλλία, η Κύπρος, η Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας, η Λιθουανία,  η Πορτογαλία, η Μολδαβία και η Ρουμανία.

Παράλληλα από το πρώτο τρίμηνο του 2025 η Εβροφάρμα πραγματοποιεί ένα πολύ σημαντικό εξαγωγικό πάτημα στη Σκανδιναβία ανοίγοντας αρχικά την αγορά της Σουηδίας και της Δανίας με τη διάθεση ελληνικού γιαουρτιού σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ.  

Επίσης ο όμιλος πήρε την έγκριση της επιχορήγησης  από το  πρόγραμμα για την καινοτομία και την πράσινη μετάβαση. Έτσι από την επένδυση που θα ξεκινήσει άμεσα ύψους 10 εκατ. ευρώ το 50% είναι καλυμμένο από την επιχορήγηση, το 25% από τραπεζικό δανεισμό και το υπόλοιπο 25% από τα ίδια κεφάλαια του ομίλου. Ο σκοπός της επένδυσης είναι η αύξηση της παραγωγικότητας, κυρίως στους βασικούς άξονες του γάλακτος και του γιαουρτιού, ο  περαιτέρω εκσυγχρονισμός των διαδικασιών παραγωγής και η σημαντική βελτίωση του κόστους παραγωγής.

Από τις συνολικές πωλήσεις του ομίλου το 40% προέρχεται από τα τυροκομικά προϊόντα, όπου έχουν όμως και το μικρότερο περιθώριο κέρδους της τάξης του 8% με 10%, το 30% από τα γαλακτοκομικά που έχουν υψηλότερο περιθώριο κέρδους της τάξης του 20% με 25% και το υπόλοιπο 30% είναι τα γιαούρτια με ακόμα πιο μεγαλύτερο περιθώριο κερδοφορίας στα 25% με 40%. 

Ένας λοιπόν από τους στρατηγικούς στόχους του ομίλου είναι να αυξήσει την παραγωγή σε γιαούρτι και γάλατα και να μειώσει σημαντικά τα  τυροκομικά ανεβάζοντας έτσι σε άλλο το επίπεδο τη κερδοφορία της.  Για παράδειγμα η άλλη μεγάλη εισηγμένη γαλακτοβιομηχανία το ΚΡΙ – ΚΡΙ με τα δύο βασικά προϊόντα που διαθέτει, το γιαούρτι και το παγωτό, παρουσιάζει ένα περιθώριο κέρδους άνω του 35%. Καταλαβαίνετε φυσικά ότι όταν η Εβροφάρμα γυρίσει το παραγωγικό της μίγμα σε τι νούμερο θα βρίσκονται τα EBITDA κέρδη. 

Στα αποτελέσματα τώρα του πρώτου εξαμήνου τα έσοδα ανήλθαν στα 21,64 εκατ. ευρώ, με τις πωλήσεις στο εξωτερικό να διπλασιάζονται σε όγκο και αξία. Το μικτό περιθώριο αυξήθηκε στο 24,25% έναντι 21,63% του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, τα EBITDA κέρδη διαμορφώθηκαν στα 3,23 εκατ. ευρώ και το καθαρό κέρδος στα 1,4 εκατ. ευρώ. 

Και εδώ είχαμε σημαντική μείωση του δανεισμού κατά 13% ή -2,48 εκατ. ευρώ πέφτοντας πλέον στα 16,9 εκατ. ευρώ στα τέλη του περασμένου Ιουνίου. Το νούμερο αυτό είναι πολύ πιθανό να πέσει περαιτέρω ακόμα και στα 13 με 12 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024. Έδωσε και μέρισμα 0,05 ευρώ ή μια απόδοση στη χθεσινή τιμή της τάξης του 2,65%. 

Ο όμιλος αυτός θέλει μεγάλη προσοχή καθώς ακόμα δεν έχει στο μετοχολόγιο θεσμικούς επενδυτές. Όταν λοιπόν οι εν λόγω επενδυτές θα αρχίσουν να βλέπουν το ισχυρό γύρισμα των μεγεθών και της κερδοφορίας η μετοχή θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 2,80 με 3 ευρώ.

Διαγραμματικά η μετοχή μετά και την ανοδική διάλυση του «χείλους» από το μακροπρόθεσμο σχηματισμό «Cup and handle” οφείλει να δοκιμάσει τις δυνάμεις της μέσα στο εύρος διακύμανσης των 2,35 με 2,80 ευρώ ή ως και ένα +32% από το χθεσινό κλείσιμο των 1,89 ευρώ.

Διάγραμμα Εβροφάρμα

* Ο Απόστολος Μάνθος είναι υπεύθυνος τεχνικής ανάλυσης & επενδυτικής στρατηγικής

Adblock test (Why?)

Πηγή: capital


Σχετικά άρθρα

  • Unique Post

Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Τελευταία νέα

Σχολιάστε το άρθρο

*


Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio