«Μάχη» κατά της υποστελέχωσης στις Ένοπλες Δυνάμεις: Τα μέτρα προσέλκυσης νέων στις στρατιωτικές σχολές



10/10/2024 - 23:55

Οι υπουργοί Παιδείας και Εθνικής ΆμυναςΟι υπουργοί Παιδείας και Εθνικής Άμυνας

Μέτρα και δράσεις που θα καταστήσουν ελκυστικότερη την εισαγωγή και φοίτηση στις στρατιωτικές σχολές ανακοίνωσαν την Πέμπτη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, και ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης, μετά από συνάντηση που είχαν στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Τα μέτρα αποσκοπούν στην αντιμετώπιση του φλέγοντος προβλήματος της υποστελέχωσης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Μεταξύ των πρώτων παρεμβάσεων περιλαμβάνονται:

-Η δυνατότητα εισαγωγής από 3 Επιστημονικά Πεδία (κατευθύνσεις)  και από τα ΕΠΑΛ σε ποσοστό 10%.

-Η αύξηση των αποδοχών των σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών.

-Η παροχή ακαδημαϊκής ταυτότητας στο σύνολο των σπουδαστών στις Στρατιωτικές Σχολές.

-Η βελτίωση των κτιριολογικών εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού. 

-Οι νέες δυνατότητες για έρευνα, εξειδίκευση και εξέλιξη στο πλαίσιο της Ατζέντας 2030.

-Η διενέργεια εκστρατείας ενημέρωσης του μαθητικού πληθυσμού.

Η έκταση του προβλήματος σε ποσοστά

Η έκταση του προβλήματος της μείωσης του αριθμού των εισακτέων στις Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές απεικονίζεται σε αριθμούς: Το 2020 το ποσοστό κάλυψης ήταν 99%, το 2021 98%, το 2022 75%, το 2023 79% και το 2024 64%. Στη Σχολή Ευελπίδων συγκεκριμένα το 2020 ήταν 100%, το 2021 100%, το 2022 53%, το 2023 59% και το 2024 34%. Οι αποχωρήσεις σπουδαστών κατά τη διάρκεια της φοίτησης (ποσοστό αποχωρήσεων Α′ έτους) επίσης είναι σε άνοδο τα τελευταία χρόνια: Το 2020 ήταν 6%, το 2021 20%, το 2022 15%, το 2023 18% και το 2024 (Α′ δεκαήμερο 2024).

Η υποστελέχωση των Ενόπλων Δυνάμεων εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους, όπως την αδυναμία υποστήριξης σύγχρονων οπλικών συστημάτων και την υποβάθμιση του ποιοτικού στοιχείου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Τα μέτρα

Αναλυτικότερα ως προς τα μέτρα που ανακοινώθηκαν:

-Δυνατότητα εισαγωγής υποψηφίων από 3 επιστημονικά πεδία και ΕΠΑΛ από το 2026, με εισαγωγή υποψηφίων 2ου, 3ου και 4ου πεδίου και εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑΛ (σε ποσοστό έως 10%) από συγκεκριμένους- όμορους τομείς, με σκοπό τον τετραπλασιασμό της δεξαμενής των υποψηφίων και τη διεύρυνση του γνωστικού υποβάθρου των υποψήφιων σπουδαστών.

-Αύξηση αποδοχών των σπουδαστών στρατιωτικών σχολών: Τετραπλασιάζονται οι αποδοχές των σπουδαστών των ΑΣΕΙ (Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων) από 165 ευρώ στα 609, και διπλασιάζονται αυτές των σπουδαστών των Ανώτατων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών, από 124 ευρώ στα 249 ευρώ. Παράλληλα, θα χορηγείται ακαδημαϊκή ταυτότητα- φοιτητικό πάσο, ενώ διπλασιάζονται τα κονδύλια υποστήριξης σπουδών και παροχών στους σπουδαστές.

-Ως προς τον εκσυγχρονισμό/ αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, ανακοινώθηκαν έργα εκσυγχρονισμού και ενεργειακής αναβάθμισης 19,7 εκατ. ευρώ από ΕΣΠΑ και ΠΔΕ στις Σχολές Ευελπίδων, Ικάρων, Ναυτικών Δοκίμων, Αξιωματικών Σωμάτων, Αξιωματικών Νοσηλευτικής. Επίσης, ανακοινώθηκαν έργα αναβάθμισης 18,1 εκατ. ευρώ από δωρεές στις Σχολές Ευελπίδων (αίθουσες διδασκαλίας, κοιτώνες, βιβλιοθήκη, εντευκτήριο, αίθουσες ψυχαγωγίας), Ναυτικών Δοκίμων (αμφιθέατρο, κοιτώνες), Ικάρων (εστιατόρια, μαγειρεία), Μονίμων Υπαξιωματικών (αίθουσες διδασκαλίας, εστιατόρια, μαγειρεία).

-Νέες δυνατότητες για έρευνα, εξειδίκευση και εξέλιξη με χορήγηση διδακτορικών τίτλων σπουδών από τα ΑΣΕΙ σε τομείς αιχμής, σύνδεση διδακτορικής έρευνας με το οικοσύστημα αμυντικής καινοτομίας, χορήγηση μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών από τη Σχολή Εθνικής Άμυνας και την Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου, ανάδειξη των ΑΣΕΙ σε Κέντρα Αριστείας, καθιέρωση του θεσμού του ΣΔΕΠ (Στρατιωτικού Διδακτικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού), διασύνδεση με ΑΕΙ σε Ελλάδα και Εξωτερικό.

-Ως προς την εκστρατεία προσέλκυσης νέων στις Ένοπλες Δυνάμεις, έχει σχεδιαστεί καμπάνια ενημέρωσης για τις προοπτικές καριέρας στις Ένοπλες Δυνάμεις και στοχευμένες δράσεις στα σχολεία (ημέρες καριέρας, day camp σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις, επισκέψεις μαθητών/ διοργάνωση εκδηλώσεων σε στρατιωτικές σχολές, πλους μαθητών τη Ναυτική Εβδομάδα, χρήση εξομοιωτών πτήσης).

Γενικότερα, το πρόβλημα επιδιώκεται να λυθεί σε δύο πυλώνες: Την παροχή νέων δυνατοτήτων σταδιοδρομίας (νέο σύστημα εξέλιξης, νέο μισθολόγιο, τεχνολογικά εξελιγμένο και καινοτόμο περιβάλλον, νέα σύγχρονη δομή δυνάμεων, νέο σύστημα μεταθέσεων με κίνητρα) και την ουσιαστική στήριξη των στελεχών και των οικογενειών τους: Σε αυτό το πλαίσιο οι προσπάθειες εστιάζονται στην παροχή στέγης (μέσω του προγράμματος κατασκευής 1.000 κατοικιών που είναι σε εξέλιξη, με στόχο 3.000 κατοικίες το 2030), την αναβάθμιση των παιδικών σταθμών (διεύρυνση της πρόσβασης βρεφών και νηπίων οικογενειών των Ενόπλων Δυνάμεων), κέντρο ειδικής αναπτυξιακής φροντίδας παιδιών για την αντιμετώπιση αναπτυξιακών διαταραχών οικογενειών των Ενόπλων Δυνάμεων, δημιουργία Μονάδας Φροντίδας Αποστράτων, βελτιωμένη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (το σχέδιο νόμου είναι υπό επεξεργασία), δημιουργία στέγης υποστηριζόμενης διαβίωσης ΑμεΑ (για τη δια βίου στήριξη παιδιών ΑμεΑ οικογενειών των Ενόπλων Δυνάμεων – και μέριμνα για αξιοποίηση των ΑμεΑ από τις Ένοπλες Δυνάμεις).

«Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ στο τι σημασία έχει για την πατρίδα η δυνατότητα παραγωγής νέων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τι τεράστιο πρόβλημα δημιουργεί η σημερινή κατάσταση, αν αυτή προχωρήσει στον χρόνο» δήλωσε ο κ. , προσθέτοντας πως «δεν είμαστε αφελείς. Δεν θεωρούμε ότι αυτή η απάντηση είναι η επαρκής και ότι είναι η τελική απάντηση της Ελληνικής Δημοκρατίας απέναντι στην κρίση την οποία ζούμε. Αλλά νομίζω ότι αποδεικνύεται πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν στερείται αντανακλαστικών και δεν στερείται εθνικής ευθύνης».

Από την πλευρά του ο κ. ανέφερε πως «είναι μία πρώτη αντίδραση σε ένα πρόβλημα το οποίο έχει παρατηρηθεί και το οποίο οφείλουμε να θεραπεύσουμε. Δεν είναι μόνο θέμα εκπαιδευτικό. Εγώ θα έλεγα ότι είναι πρωτίστως θέμα εθνικό, είναι θέμα υπόστασης της χώρας και ακριβώς για αυτό τον λόγο θα συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις σε αυτά τα πρώτα μέτρα, όπως κάναμε. Τονίζοντας φυσικά ότι εδώ η προστιθέμενη αξία, όπως θα δείτε τη δέσμη των μέτρων, είναι κατά βάση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, νομίζω όμως ότι κι εμείς ως Υπουργείο Παιδείας καταφέραμε να προσθέσουμε μια σειρά από ενέργειες, που θα δείτε ότι είναι ευεργετικές στην πορεία».

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Πηγή: huffingtonpost


Σχετικά άρθρα


Δημοσίευση από , Βρίσκεται στις κατηγορίες Τελευταία νέα

Σχολιάστε το άρθρο

*


Γκαλερί

Σχεδιασμός από MOD creative studio