Ελληνική οικονομία: Τα σενάρια για το ΑΕΠ το 2023
23/10/2022 - 22:08
Μεγάλο στοίχημα αποτελεί για την κυβέρνηση η συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας της ελληνικής οικονομίας και το 2023. Παρά τα σενάρια που κάνουν λόγο για ενεδεχόμενη ύφεση στην Ευρώπη, εντούτοις στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα είναι εκτός ενός τέτοιου κάδρου, ακόμη κι αν δεν επιτευχθεί η πρόβλεψη για άνοδο του ελληνικού ΑΕΠ κατά 2,1%, όπως καταγράφεται στο προσχέδιου του προϋπολογισμού. Ωστόσο, κατά τις τελευταίες ημέρες έχουν υπάρξει εκτιμήσεις, οι οποίες κάνουν λόγο είτε για ισχνή ανάπτυξη σε ό,τι αφορά το 2023 είτε ακόμη και για υφεσιακή κατάσταση της οικονομίας.
Αβεβαιότητες
Είναι χαρακτηριστικό ότι μεγάλες αβεβαιότητες για την επόμενη χρονιά διατηρεί το ΙΟΒΕ «βλέποντας» ακόμη και ανάπτυξη 0% για το 2023, σύμφωνα με το δυσμενές σενάριο. Σύμφωνα με τα όσα είπε πρόσφατα ο επικεφαλής του Ιδρύματος Νίκος Βέττας, εκτιμά ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί λίγο κάτω από 10% για φέτος, ενώ το 2022, θα κινηθεί μεταξύ 4% και 5%.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο να μην «τρέξει» με τον δέοντα ρυθμό το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως επίσης και στο αβέβαιο του βάθους της υφεσιακής συνθήκης της Ευρώπης, αλλά και στις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Επίσης, ο ίδιος σημείωσε ότι η συνολική κατάσταση αναμένεται να αλλάξει -επί τα χείρω- τον επόμενο χρόνο λόγω της ενεργειακής κρίσης και του επίμονα υψηλού πληθωρισμού, με το βάρος να μεταφέρεται στις επενδύσεις που θα είναι προσδιοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη του 2023. Όπως τόνισε, θα αντιμετωπίσουν σοβαρούς κινδύνους όπως είναι η άνοδος επιτοκίων του ευρώ αλλά και το γενικότερο αίσθημα αβεβαιότητας.
Οι οίκοι αξιολόγησης
Την ίδια στιγμή, έχουν δημοσιοποιηθεί και αρνητικές εκθέσεις οίκων, αναφορικά με το ελληνικό ΑΕΠ της επόμενης χρονιάς. Η Moody’s εκτιμά ότι η ανάπτυξη θα πατήσει «φρένο» το 2023 και θα διαμορφωθεί στο 1,8%, καθώς οι εκρηκτικές τιμές ενέργειας θα ωθήσουν συνολικά τις τιμές των αγαθών υψηλότερα, περιορίζοντας την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, ενώ τα αυξανόμενα επιτόκια θα θέσουν εμπόδια στις επενδύσεις. Μεσοπρόθεσμα βλέπουν τους ρυθμούς ανάπτυξης να είναι κοντά στο 1,2%.
Την ίδια στιγμή, ύφεση στην Ελλάδα το 2023 βλέπει και η DZ Bank, μετά τις ING και Fitch. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση, υποβαθμίζει σημαντικά την εκτίμησή της για την πορεία του ελληνικού ΑΕΠ το επόμενο έτος και, από 3,9% ανάπτυξη που ανέμενε πριν, πλέον εκτιμά ότι θα συρρικνωθεί κατά 0,7%, έπειτα από «εκρηκτική» ανάπτυξη της τάξης του 6,9% φέτος.
Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι πρόσφατα η Fitch έγινε ο πρώτος οίκος αξιολόγησης που εκτιμά πλέον ότι η Ελλάδα θα εισέλθει σε ύφεση το 2023, εκτιμώντας συρρίκνωση 0,2% του ΑΕΠ, ενώ αντίστοιχη (0,2%) ήταν και η εκτίμηση της ING (για φέτος «βλέπει» ανάπτυξη κατά 5,5%) μία ημέρα νωρίτερα.
Η ελληνική οικονομία θα φρενάρει το 2023, καθώς προβλέπεται να σημειώσει σύμφωνα με την Capital Economics μηδενική ανάπτυξη το επόμενο έτος, αφού τόσο η εξωτερική όσο και η εγχώρια ζήτηση θα συρρικνωθούν.
Ενεργειακή κρίση
Στον αντίποδα, Η Ελλάδα δε θα περάσει σε ύφεση, σύμφωνα με την S&P. Εκφράζει, παρά ταύτα, ανησυχία για το 2023. O οίκος βλέπει ισχυρή ανάπτυξη 5,8% για την χώρα μας το 2022, η οποία όμως θα επιβραδυνθεί στο 1,7% το επόμενο έτος, καθώς η ενεργειακή κρίση και οι επιπτώσεις θα σκιάζουν τις προοπτικές. Σημειώνει ότι οι ισχυρές δημοσιονομικές επιδόσεις θα οδηγήσουν σε σημαντική μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος φέτος σε περίπου 4% του ΑΕΠ από 7,4% το 2021.
Επίσης, το Ταμείο προβλέπει ότι η ανάπτυξη δε θα είναι 2,6% το 2023, όπως εκτιμούσε πριν από 6 μήνες, αλλά θα «πέσει» στο 1,8%.
Πηγή: ot.gr
Σχετικά άρθρα
- World Economic Forum: Τι είναι η καμπύλη απόδοσης και γιατί έχει σημασία αυτή τη στιγμή; (0.966)
- Wall Street: Φόβοι ότι η Fed οδηγεί την αμερικανική οικονομία σε ύφεση (0.966)
- Πολωνία: Τερμάτισε τη συμφωνία με τη Ρωσία για το αέριο νωρίτερα από ό, τι είχε προγραμματιστεί (0.070)
- Oι τιμές τραβούν την ανηφόρα – Το 11% πλησιάζει ο πληθωρισμός (0.070)
- Συνέδριο Economist – Λαζαρίδου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Υποσχόμενοι τομείς κατασκευές, ενέργεια και υποδομές (0.070)
Δημοσίευση από AutoPolis, Βρίσκεται στις κατηγορίες 2, 3, 4 τροχοί